Wednesday 24 April 2013

IDEALISME DAN FALSAFAH MELAYU


     
            Falsafah dan Idealime 
        Perkataan falsafah berasal daripada bahasa Yunani atau Greek Purba. Perkataan falsafah merupakan gabungan dua perkataan iaituphilo” yang bermaksudcintadan sophia” yang bermaksudkebijaksanaan. Oleh itu, falsafah boleh diertikan sebagaicinta akan kebijaksanaan”. Kamus Dewan Edisi keempat mengatakan bahawa falsafah ialah pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu ilmu yang lain. Falsafah juga didefinisikan sebagai kebijaksanaan atau hikmah menggunakan akal fikiran untuk mengetahui kebenaran yang hakiki. Idealisme pula 



Plato (427-347 SM)
Falsafah ialah pengetahuan tentang segala yang ada.
Aristotle (384 – 322 SM)
Falsafah ialah kegiatan menyelidiki sebab  dan asas segala benda.
Al- Kindi (800 – 870 SM)
Falsafah merupakan kegiatan manusia berkedudukan tertinggi yang mempunyai pengetahuan benar mengenai hakikat segala hal tentang manusia.
Al Farabi (827- 950 SM)
Falsafah merupakan ilmu pengetahuan yang bertujuan menyelidiki hakikat sebenar



Ibnu Sina ( 980-1037 M )
Falsafah ialah pandangan tentang sesuatu perkara secara mendalam dan mengetahui seluruhnya mengenai perkara tersebut sekadar tercapai oleh fikiran manusia.
Hashim Hj. Musa (1994)
Falsafah merupakan kajian secara renungan dan spekulatif terhadap punca, keadaan dan sifat seluruh pengetahuan manusia yang menjadi sari pati bagi seluruh bidang pengetahuan manusia.
Berdasarkan pendapat pendapat yang diberikan, dapatlah dirumuskan bahawa ilmu falsafah ialah ilmu yang mengkaji dan meneliti objek yang abstrak dan logikal yang merupakan hakikat benda benda kejadian di alam semesta.

FALSAFAH ALAM

          Hubungkait antara manusia dan alam sekitarnya iaitubagaimana manusia menggunakan kebijaksanaan untuk berinteraksi dengan alamDalam pemikiran Hamka, alam membantu masyarakat untuk terus berpegang bahawa segala yang ada di seluruh alam ini telah terancang oleh Pencipta.Menurut ahli falsafah agama seperti Klaus Klostermaier, kepentingan memahami alam sebagai unsur yang mempunyai nilai ketuhanan  bukanlah sebagai jalan terakhir, tetapi sebagai jalan yang sebenar dalam memastikan alam sekitar dihargaiMenurut agama Hindhu dan Kristian juga, kedudukan alam wajib dihargai


ALAM SEKITAR SEBAGAI RUANG HIDUP DALAM SASTERA


     Manusia hidup di dalam ruang alam misalnya di tepi sungai, tepi pantai, tepi bukit dan sebagainyaMalah, laut dan sungai juga menjadi tempat mereka mencari rezekiHal ini menjelaskan orang-orang dahulu telah mempelajari sifat-sifat alam seperti kejadian pasang surut, tabiat haiwan dan sebagainyaManusia juga perlu memerhatikan alam mereka iaitu daripada sekecil-kecil flora dan fauna.


FALSAFAH ALAM DALAM BUSTAN AL-KATIBIN

       “Tiada pada langit itu kira-kira yang lapang daripada awan dan mega”
        “Kacang itu jika disayur dengan santan terlalu baik, istimewa pula dibubuh gara, maka iaitu bertambah- tambahlah baiknya”

      “Atau suara binatang seperti ‘berkiok’ kepada ayam dan ‘mengembek’ kepada kambing dan ‘menguak’ kepada kerbau, semuanya nama bagi suara belaka”

FALSAFAH ISLAM

Falsafah ialah satu disiplin ilmu yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Falsafah ini menerangkan pertalian antara manusia dengan penciptanya, antara manusia dengan manusia dan juga manusia dengan persekitarannya. Falsafah islam  tidak dapat dipisahkan daripada dua sumber berautoriti iaitu al-quran dan as-sunnah.

Menurut Al-Farabi:


Falsafah itu ialah ilmu pengetahuan tentang alam yang wujud dan bertujuan untuk menyelidik hakikat yang sebenar.



Melayu dan Islam:Koreksi Budaya 
oleh Dr Siddiq Fadzil



Setelah diluncurkan pada 25 Jun 2012 di Hotel De Palma, Ampang, buku Melayu dan Islam: Martabat Umat dan Daulat Rakyat karya Dr Siddiq Fadzil terus diangkat dan “siap ditanggapi” oleh khalayak pembaca dan intelek. Dr Siddiq lahir di kalangan pemikir dan kelompok pembaharu di tanah air; dan merupakan aktivis dan pemimpin Islam yang besar yang menonjol dalam kegiatan intelek dan budaya yang luas. Beliau merupakan penggerak penting gerakan PKPIM (Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia), ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) dan WADAH (Wadah Pencerdasan Umat Malaysia) dan telah bergelut dalam perjuangan bangsa sejak empat dekad yang lampau. Buku yang dihasilkannya ini merakamkan intisari pemikirannya tentang sejarah, budaya, adat, pemikiran dan kerangka perjuangan masyarakat yang berkembang dalam sejarah dan kebudayaan Melayu di rantau ini. Ia menzahirkan harapan dan cita-cita perjuangan yang besar untuk menggembeling kekuatan umat dan membangunkan peradaban baru serta menyemarakan dan menyalakan obor pencerahan dan kebangkitan.

Menurutnya, karya ini tercipta dari usahanya menyunting dan menghimpunkan semula tulisan-tulisan dan rencana-rencananya “yang terbiar dan berserakan” yang telah dihasilkan sebelum ini. Ia merumus dan menggarap semula ide-de pokok dan fikrah dasar di dalamnya untuk dimuatkan dalam “kemasan sebuah buku”.

Karya ini mengungkapkan idealisme dan latar pemikiran penulis yang digerakkan oleh aspirasi dan cita-cita Islamiyah yang tulen untuk mempertahankan nilai ijtihad dan mengekalkan nafas haraki dan jama‘i dalam perjuangan bangsa. Dalam buku ini terungkap iltizam dan ruh perjuangan dan falsafah pemikirannya yang kental untuk mengangkat nilai budaya dan ketamadunan Melayu yang ideal dan dinamis.

Ia menzahirkan aspirasi pembaharuan yang diperjuangkannya selama ini untuk membentuk dan mengilhamkan pemikiran yang radikal dan revolusioner untuk menyelamatkan bangsa dari kesan rempuhan westernisasi dan serangan ideologi barat. Karya ini mencetuskan semangat perubahan dan nahdah yang mengesankan dalam usahanya untuk mengangkat warisan dan khazanah bangsa yang besar dan membentuk pandangan dunia dan kefahaman agama yang rasional dan kritis dalam masyarakat.

Ia mengungkapkan nilai-nilai pemikiran yang progresif yang memperlihatkan idealisme dan cita-cita perjuangan untuk membawa perubahan dan mengangkat tamadun bangsa. Perjuangannya digerakkan oleh aspirasi yang jelas untuk merubah dan mentransformasi pemikiran dan kehidupan umat, dan mencetuskan pandangan dan kefahaman dunia yang baru, yang terilham dari kekuatan tradisi akliah dan peradaban yang tercipta di rantau melayu yang telah menyemarak semangat kebangkitan dan mengangkat harakat bangsa dan pemikiran umat melayu. Ia mengungkapkan kekuatan falsafah, sejarah, dan warisan pemikiran Islam yang agung yang telah bertapak di dunia melayu dan mengilhamkan asas-asas pemikiran saintifik, dan rasional.

            Karya ini jelas mencabar kepincangan dan kebobrokan nilai yang mengikat dan membelenggu pemikiran bangsa. Ia menentang aliran konservatif dan kerangka pemikiran yang usang dan jumud yang menghalang perkembangan ide dan pemikiran. Ia menggariskan strategi perjuangan yang utuh bagi menangani masa depan umat melayu dan menampilkan cita-cita perjuangan yang progresif. Idea yang dikemukakan dalam karya ini diangkat dan digarap dari “liku-liku intellectual journey dan pengalaman kancah kehidupan penulisnya”, yang banyak digerakkan oleh pengaruh ABIM yang diterajuinya selaku Presiden dan sebagai penggeraknya yang penting. Ide ini memberikan lakaran penting tentang perjuangan bangsa dan menyingkap kesannya dalam merobah halatuju dan landasan perjuangan dan signifikasinya dalam mendaulat dan mengangkat martabat umat di rantau ini.

Ia memberi tekanan yang penting dan mendalam terhadap permasalahan dasar dalam kehidupan umat yang lesu dan menzahirkan upaya untuk menggilap ketangkasan dan ruh perjuangan dan meniupkan obor pembaharuan (tajdid) dan pembaikan (islah). Penulisan ini menggagaskan aspirasi kebangkitan yang berdaya dan menyemarakkan idealisme perjuangan dan ijtihad. Tema ini dibahaskan dengan tuntas dalam karya ini yang dirangkul dari falsafah dan tradisi keilmuan yang meluas di rantau ini.

Idea-idea fundamental yang dibahaskan dalam karya ini mengemukakan rencana untuk membentuk kekuatan bagi mengangkat martabat dan harakat bangsa. Ia melakarkan khittah perjuangan untuk memartabatkan kedudukan Islam dan Melayu dan menzahirkan pengaruh agama dalam kebudayaan Melayu dan peranannya dalam mengisi agenda bangsa.

            Karya ini tuntas mengetengahkan pengaruh Islam dalam sejarah bangsa, yang telah mencorakkan pemikiran dan kebudayaannya yang berlangsung selama beratus abad dan telah menjadi sebahagian dari budaya bangsa yang membentuk citra perjuangan dan memperkukuh jati dirinya. Ia merampungkan idealisme budaya yang segar yang diangkat dari pemikiran Melayu klasik dan membincangkan keunikan dan keagungan tamadun dan empayar Islam-Melayu yang terbina di zaman Melayu Melaka.

Fikrah penting yang dilakarkan dalam buku ini mengupas soal pantang larang berhubung dengan soal harga diri dan maruah, yang termaktub dalam kontrak sosial antara penguasa dan rakyat “bahawa jangan ia difadihatkan (diaibkan), dinista yang keji-keji” dan dijatuhkan kemuliaannya, kerana pantang anak Melayu maruahnya dicalarkan dan bangsanya dicabar. Bangsa yang besar dan berbudaya, seperti bangsa Melayu yang mempunyai sejarah yang besar, adalah “bangsa yang mulia dan bermartabat” yang cekal dan berani memprotes ketidakadilan dan mempunyai “semangat juang untuk berubah dan menebus maruah”. Nilai budayanya dicorakkan dengan akhlak Islam yang berakar dari sifat malu (al-haya’), malu melihat kemunduran, amalan korupsi dan rasuah, dan akhlak yang keji bermaharajalela dalam masyarakat.
Dengan lakaran idea dan keupayaan sastera yang memukau, buku Melayu dan Islam ini telah berhasil mengungkapkan pemikiran dan falsafah budaya yang jelas, dan mengemukakan idealisme pencerahan dan kebudayaan Islam yang mendalam, berangkat dari kerangka pemikiran yang dizahirkan dari karya-karya besar pemikir Islam seperti Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu yang menyorot sejarah kedatangan Islam ke Tanah Melayu dan sifat budayanya yang dinamis, Ibn Khaldun dalam al-Muqaddimah yang merangka teori politik dan tamadun bangsa dan falsafah peradabannya (‘umran), dan beberapa kupasan Malik bin Nabi, tentang azimmat al-fikr (kegawatan fikiran), syurut al-nahdah (prasyarat kebangkitan), dan dinamisme budaya dan gagasan pembaharuan.

Karya ini tuntas mendakap semangat perubahan yang dilatari oleh pesan-pesan dakwah dan fikrah pembaharuan yang “banyak mewarnai dan bahkan menyemangati pemikiran, gagasan dan wawasan yang tertuang dalam buku ini.” Ia lahir dari himpunan pengalamannya selama lebih empat dekad memimpin perjuangan dan menggagaskan kefahaman dakwah (fiqh al-da‘wah), siyasah (fiqh al-dawlah), fikih keutamaan (fiqh al-awlawiyyat) dan fikih ramah lingkungan (fiqh al-bi’ah) dalam gerakan Islam, dan memperlihatkan kekuatannya sebagai karya besar yang mencantumkan nilai keagamaan dan faham kebudayaan yang ideal.

Buku ini berperanan dalam mengetengahkan idealisme perjuangan yang dinamis, dan menggilap semangat juang yang tulen di kalangan generasi muda, dan menciptakan jil khayra ummah, untuk meneruskan perjuangan dan membawa obor dan semangat perubahan berpangkalkan kepada fikrah “al-tahririyah dan al-taghririyyah” (pembebasan dan perobahan). Ia menzahirkan pesan-pesan al-Quran dan al-sunnah tentang pembaharuan, dan membangkitkan kesedaran ilmu yang diilhamkan dari pesan surah al-iqra’, yang telah mencetuskan revolusi keilmuan, pencerahan, makrifat dan tauhid. Yang ditekankan adalah pemerkasaan jiwa dan ketahanan rohaniah, dan penyuburan budaya ilmu, dan keberanian bersikap, dan kebobrokan budaya takut, yang jelas “bertentangan dengan aspirasi kebebasan yang terpancar dari ajaran tauhid”.

Tulisannya mengilhamkan semangat juang, dan menanam keberanian mempertahankan kebenaran, seperti diungkapkan dalam pantun melayu: “Apa guna pergi ke bendang kalau tidak menanam padi, apa guna keris disandang kalau tidak berani mati” dan puisi yang dilakar oleh W.S. Rendra tentang Kesaksian Bapak Saija: “Hidup tanpa daya, sebab daya ditindih ketakutan, setiap hari seperti mati berulang kali. Setiap saat berharap menjadi semut agar bisa tidak kelihatan. Sekarang setelah mati baru aku menyedari bahawa ketakutanku membantu penindasan dan sikap tidak berdaya menyuburkan ketidakadilan.”

Buku ini turut menzahirkan pengiktirafan terhadap karya-karya agung dalam sejarah bangsa, seperti Sejarah Melayu karya Tun Seri Lanang, Hikayat Hang Tuah, Sulalatus Salatin dan sebagainya. Ia mengemukakan pemikiran budaya yang besar dan mencetuskan upaya penting untuk mengangkat martabat dan harakat umat dari dibelenggu dengan perangkap kejahilan, budaya fitnah dan ketakutan, dan menetapkan keberanian, kefahaman dan keyakinan agama yang tangguh.

Tulisan ini berusaha mengangkat persoalan bangsa dan menggarap idealisme perjuangan dengan nilai-nilai agama yang utuh, dan menghuraikan isu kemajmukan, sumbangan Islam dan masa depan perjuangan Melayu dengan hujah dan fikrah yang meyakinkan. Ia mengungkapkan dasar-dasar Islam yang universal dan membawa kesedaran dan keyakinan dalam menanggapi persoalan budaya yang merentasi batas ras dan agama, dengan bersandarkan semangat ukhuwwah, wataniyah dan insaniyah yang kuat.

            Ia melantarkan ide dan fikrah pembaharuan yang dilatari oleh roh dan idealisme yang dizahirkan dalam al-Qur’an dan al-sunnah yang mengangkat kemuliaan dan darjat manusia, dan berjuang menumpaskan tirani, menentang kebatilan, perkauman sempit dan faham rasis dan mencipta mekanisme untuk melantik pemimpin yang adil yang dapat melayani kehendak rakyat, yang “empowering (memperkasa) dan inspiring” (mengilhamkan) dan mempunyai stamina dan kesanggupan untuk menegakkan keadilan, mempertahan yang hak dan mengimarahkan syiar dan penghayatan Islam.

Buku ini tuntas mempelopori usaha pembudayaan bangsa dan pencerahan dengan bersandarkan konsep hurriyyah dan wasatiyyah, karamah insaniyyah dan maqasid syariah, yang telah memberikan kekuatan pada fikrah perbahasannya. Matlamatnya adalah untuk membina keseimbangan ilmu dan amal, kalbu dan jasmani, dunia dan ukhrawi, manusia dan alam dengan pesan yang strategis yang digarap dari ajaran dan tuntunan al-Qur’an yang menggariskan haluan perjuangan yang jelas untuk mengangkat nilai-nilai keagamaan yang inklusif seperti ukhuwwah dan ‘adalah berpangkal kepada cita-cita besar untuk merealisasikan hasrat membina kekuatan dan kedaulatan umat.

Ketinggian budaya dan peranan Islam dalam mencetus perubahan dan kebangkitan di  Nusantara terserlah dari kupasan Dr Siddiq Fadzil dalam karya ini yang mengetengahkan kerangka pemikiran yang tuntas dan menitipkan wacana pemikiran yang segar tentang maqasid syar‘iah, faham keadilan, keberanian menuntut perubahan dan pembebasan, dan ketinggian nilai Islam yang tercetus hasil ketangkasan dan kekuatan daya renungnya tentang gagasan dan aspirasi perubahan yang mengesankan.

Buku ini merupakan sumbangannya yang penting dalam menzahirkan aspirasi budaya dan gagasan pencerahan yang besar, yang terbina dari kesedaran agama dan keunggulan budaya pemikiran yang berlatarkan Islam dan merupakan faktor sejarah yang penting dalam perkembangan dakwah Islam di rumpun Melayu yang menzahirkan kemurnian dan keagungan sejarah bangsa Melayu yang fenomena.

       Karya ini telah mengangkat kefahaman baru tentang pemikiran budaya dan kekuatan tradisi akliah di rantau ini. Ia menzahirkan idealisme dan pemikiran Islam yang cukup bernilai untuk ditanggapi oleh bangsa Melayu bagi membangunkan akar budaya dan peradaban yang bermakna. Dengan telahannya yang meluas tentang Islam dan Melayu dan kekuatan tradisi dan warisan pemikiran Islam yang berkembang di Nusantara, karya ini telah memberikan sentuhannya yang hebat dan wajar dibincangkan dengan meluas



Rujukan

Sidiq Fadil (2012). Islam dan Melayu: Martabat Umat dan Daulat Rakyat. Selangor: Akademi Kajian Ketamadunan.

Ahmad Nabil b. Amir
Post Doctoral Researcher, Department of Science, Kulliyyah of Engineering,
International Islamic University Malaysia (IIUM), P.O Box 10, 50728 Kuala Lumpur
Malaysia

No comments:

Post a Comment