Bustan al-Katibin:
Bustan
al-Katibin merupakan sebuah karya paling awal tentang bahasa Melayu yang
disusun oleh seorang ilmuwan dan budayawan Melayu ulung, Raja Ali Haji. Kitab
ini selesai dikarang pada 15 September 1850. Raja Ali Haji menekankan bahawa
perkara paling utama yang harus dipelajari oleh orang Melayu tentang bahasanya
ialah ilmu yang terkandung di dalamnya, kerana bahasa padanya ialah alat dalam
sistem pemikiran yang digunakan secara kreatif oleh manusia untuk mencapai ilmu
yang benar tentang alam ciptaan Allah. Dengan mengikuti adab dan syarat
menuntut ilmu, pembelajaran bahasa Melayu mampu melahirkan penutur yang bukan
sahaja fasih bercakap tetapi bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan yang
mutlak dengan ilmu yang sahih dan benar.
Hikayat Hang Tuah:
Dikarang
sekitar tahun 1641-1736. Satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita,
kebolehan, dan sikap hidup orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah mewakili
keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya & bertamadun dengan
menonjolkan sifat-sifat bangga diri, keberanian, kepintaran dan budi bahasa
halus, yang mendapat penghormatan dan pengiktirafan daripada bangsa dan
kerajaan asing, yakni sumber hubungan luar ketamadunan Melayu pada zaman
prapencerobohan Portugis di Melaka. Pengarang mengakhiri karyanya dengan
meninggalkan semangat yang kekal dalam minda Melayu hingga hari ini : “Takkan
Melayu hilang di dunia”v.
Hikayat Raja Pasai:
Hikayat
Raja Pasai (HRP) ialah sebuah hikayat tentang sejarah negara Pasai dan
mencerminkan tempoh masa yang terawal dalam sejarah Melayu Islam. Tarikh HRP
masih belum dipastikan lagi. Walaupun dalam hikayat ini tidak tercatat sebarang
tarikh, pengkaji dapat menganggarkan bahawa hikayat ini mencakupi jangka waktu
kira-kira dari tahun 1280 hingga 1400 Masihi atau kira-kira dari tahun 680
hingga 800 Hijrah. Versi yang lebih kurang telah tersusun dalam bentuk yang
terakhir, mungkin disiapkan pada akhir abad yang ke-14, dan salinannya muncul
di Jawa pada tahun 1797. Teks ini ditulis dalam bahasa Melayu menggunakan tulisan
tangan dan menggunakan huruf jawi pada lembaran-lembaran berbentuk buku.
Kemungkinan dikarang dalam jangka masa
dari tahun 1211-1400. Mencakupi suatu zaman dalam sejarah Pasai, Sumatera
Utara. Di situ agama Islam mula-mula bertapak pada abad ke-13. Walaupun hikayat
ini mengandungi unsur-unsur bersifat mitos setempat tetapi terdapat juga yang
didasarkan kepada fakta sejarah, yang dibuktikan dengan penemuan nisan Malikul
Salih (nama yang diberikan kepada Merah Silau sesudah memeluk Islam). Karya ini
memaparkan kisah kelahiran & kejatuhan sebuah kerajaan Melayu yang dapat
dijadikan pengajaran untuk generasi akan datang.
Sulalatus Salatin:
Dikenali
juga sebagai Sejarah Melayu. Naskhah tertua ini pernah ditemui dikarang di
Johor pada tahun 1612. Bendahara Paduka Raja Tun Seri Lanang dititahkan Sultan
mengarang “diperbuatkan perteturun segala raja-raja Melayu dengan istiadatnya,
supaya didengar oleh anak cucu kita kemudian dari kita dan diketahuinyalah
segala perkataan, syahadan beroleh faedahlah mereka itu daripadanya” .
Episod-episod yang dipaparkan memberi maklumat penting tentang raja-raja Melayu
serta adat istiadatnya, juga peristiwa-peristiwa bersejarah dalam kerajaan
Melayu Melaka dan tanah jajahannya.
Serat Centhini:
Serat
Centhini atau juga disebut Suluk Tambanglaras atau Suluk Tambangraras-Amongraga
, merupakan salah satu karya sastera terbesar dalam kesusasteraan Jawa Baru.
Serat Centhini menghimpunkan pelbagai ilmu pengetahuan dan kebudayaan Jawa,
agar tidak musnah dan tetap lestari sepanjang waktu. Serat Centhini disampaikan
dalam bentuk tembang, dan penulisannya dikelompokkan menurut jenis lagunya.
Nama Judul Serat Chenthini adalah merujuk kepada seorang gadis iaitu pembantu
Tambangraras, secara khusus ditulis pada kisah 40 malam. Ia menjaga pasangan
Amongraga dan Tambangraras. Ketika Amongraga pergi meninggalkan isteri untuk
mencari adik-adiknya, Tambangraras dan Centhini juga mengembara. Setelah itu
mereka bertemu lagi. Pada saat bahagia ini, Centhini tidak lagi diceritakan.
Menghairankan, lho Centhini pergi ke mana?. Judul "Serat Centhini"
ini adalah memberi penghormatan kepada
pembantu. Buku asli berjudul "Suluk Tambangraras". Namun masih
tidak mengetahui siapa dan bila dimulai dan digunakan judul
baru itu.
sumber: http://ilmu.edublogs.org/karya-karya-agung/
sumber: http://ilmu.edublogs.org/karya-karya-agung/
No comments:
Post a Comment